Παρασκευή, 9 Οκτωβρίου 2009

ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΟΥ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΥ ΣΤΡΕΣ

α. Μαθαίνουμε:
(1) Ενημερωνόμαστε γύρω από το στρες.
(2) Αναγνωρίζουμε αυτό ως φυσιολογική αντίδραση.
(3) Αναγνωρίζουμε τα δικά μας συμπτώματα στρες και δεν επιτρέπουμε να
μας πανικοβάλλουν.

β. Εστιάζουμε στις σωματικές μας ανάγκες:
(1) Κοιμόμαστε επαρκώς, 7 έως 8 ώρες.
(2) Φροντίζουμε τη διατροφή μας με κατανάλωση ζεστής τροφής, κατά
προτίμηση μαζί με φίλους ή την οικογένειά μας.
(3) Περιορίζουμε το κάπνισμα,τη χρήση αλκοόλ,καφεΐνης,φαρμάκων.
(4) Αθλούμαστε, όχι εξαντλητικά, δύο φορές την εβδομάδα τουλάχιστον.
(5) Επιτρέπουμε στον εαυτό μας να διασκεδάζει.
(6) Χρησιμοποιούμε το σαββατοκύριακο για σύντομες εκδρομές.
(7) Εξασφαλίζουμε ελεύθερο χρόνο για να χαλαρώνουμε.
(8) Χρησιμοποιούμε το σεξ, το μασάζ και το ζεστό μπάνιο για τις αντιστρές
ιδιότητές τους.

γ. Διατηρούμε τις καθημερινές μας συνήθειες:
(1) Διατηρούμε το δίκτυο φίλων, γνωστών και συναδέλφων.
(2) Παίρνουμε μέρος σε ομαδικές και κοινωνικές δραστηριότητες.
(3) Οργανώνουμε το χρόνο μας αποτελεσματικά.
(4) Ιεραρχούμε τις υποχρεώσεις μας.

δ. Επικοινωνούμε:
(1) Συζητούμε με τους αγαπημένους μας γύρω από τα θέματα της καθημε-
ρινής ζωής.
(2) Εκφράζουμε στους φίλους τις εμπειρίες μας καθώς και τις αντιδράσεις
μας σε αυτές.
(3) Εκφράζουμε ο ένας στον άλλον τα συναισθήματά μας.
(4) Αντλούμε δύναμη από τις θρησκευτικές μας πεποιθήσεις.

ε. Αποφεύγουμε:
(1) Να θεωρούμε ότι πρέπει να είμαστε τέλειοι.
(2) Να απογοητευόμαστε γιατί οι άλλοι δεν είναι όπως τους θέλουμε εμείς.
(3) Να απογοητευόμαστε όταν οι καταστάσεις δεν έρχονται όπως επιθυμούμε.
στ. Συμβουλευόμαστε έναν ειδικό σε θέματα ψυχικής υγείας:

ζ. Προγραμματίζουμε:

(1) Σωματική άσκηση
(α) Αερόβιες ασκήσεις
(β) Περπάτημα
(γ) Τρέξιμο
(δ) Ποδήλατο
(ε) Κολύμβηση 3-5 φορές εβδομαδιαίως για 20΄- 30΄

(2) Διατροφή
(α) Μείωση καφεΐνης
(β) Λιγότερες θερμίδες και ζάχαρη
(γ) Μείωση λήψης αλκοόλ
(δ) Αύξηση λήψης βιταμινών C και D

(3) Διαχείριση χρόνου
(α) Έγερση με τον χτύπο από το ξυπνητήρι
(β) Μείωση χρόνου παρακολούθησης τηλεόρασης
(γ) Διαβάθμιση των καθημερινών ασχολιών
(δ) Ανάγνωση βιβλίου επί αναμονής
(ε) Διεκδίκηση καθορισμού χρονικών πλαισίων
(στ) Άρνηση στις απαιτήσεις άλλων για επέμβαση στον καθημερινό μας
ρυθμό
(ζ) Σχεδίαση σύντομων περιόδων ξεκούρασης
(η) Εκπροσώπησή μας από άλλους σε εκδηλώσεις μικρής σημασίας
για μας
(θ) Απόλαυση ελεύθερου χρόνου

(4) Αλλαγή συμπεριφοράς
(α) Πρακτικές ασκήσεις εκφόρτισης και ελέγχου θυμού
(β) Αποφυγή συγκρούσεων για το παρελθόν

(5) Αλλαγή περιβάλλοντος
(α) Περιορισμός των παραγόντων στρες γύρω μας
(β) Αποδοχή αδυναμιών αλλαγής εκ μέρους μας

(6) Τεχνικές χαλάρωσης
(α) Προοδευτική μυϊκή χαλάρωση
(β) Ασκήσεις βαθιάς αναπνοής
(γ) Ελεγχόμενη αναπαράσταση πνευματικών εικόνων
(δ) Διαλογισμός
(ε) Βιοανατροφοδότηση

(7) Κοινωνικό δίκτυο
(α) Ανάπτυξη κοινωνικών δικτύων με οικογένεια και φίλους


Το ανωτέρω απόσπασμα «ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΟΥ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΥ ΣΤΡΕΣ» αποτελεί μέρος του Κεφαλαίου Α, του «ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟΥ ΕΠΙ ΘΕΜΑΤΩΝ ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΜΕΡΙΜΝΑΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ» του Πλοιάρχου (ΥΙ) Β. Μενούτη ΠΝ - Τμηματάρχη/ ΔΥΥ/ ΙΙΙ σε μια έκδοση από το ΓΕΝΙΚΟ ΕΠΙΤΕΛΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ - ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ.

Μακάρι να βλέπαμε κάτι παρόμοιο σε όλες τις Υπηρεσίες και τους Οργανισμούς της χώρας μας και κυρίως στα πλαίσια της Παιδείας !
Πρόκειται για ένα εγχειρίδιο που αγγίζει σε όλα τα επίπεδα τα σημαντικότερα θέματα, από την επιστημονική τεκμηρίωση έως και την αντιμετώπισή τους πρακτικά στα πλαίσια του χώρου όπου εφαρμόζεται. Θέματα και προβλήματα που απασχολούν την Κοινωνία μας, μικρογραφία της οποίας αποτελούν οι Υπηρεσίες και οι Οργανισμοί.

2 σχόλια:

Μαρία Καραφωτίου είπε...

Διάβασα πέρυσι το χειμώνα το βιβλίο της Jenni Adams με τίτλο:Στρές, φίλος για μιά ολόκληρη ζωή.Με βοήθησε πολύ και το βρήκα τυχαία στο βιβλιοπωλείο,απλά ήθελα να διαβάσω κάτι για το άγχος-στρές,το είχα ανάγκη.Είναι ένας πρακτικός οδηγός και αναφέρει πως το στρές μπορεί να μας κάνει καλό αν μάθουμε να το χρησιμοποιούμε εποικοδομιτικά.

alkioni είπε...

Μαρία σ’ ευχαριστώ για το σχόλιό σου και την πινελιά που προσθέτεις κάθε φορά στις αναρτήσεις μου !
Θέλω να πιστεύω ότι σε κάποια επόμενη ανάρτησή μου θα καταφέρω να μεταφέρω ένα ακόμα σημαντικό μέρος του εγχειριδίου από όπου και το κείμενο αυτής της ανάρτησης. Εκεί φαίνεται καθαρά ο διαχωρισμός του «καλού» από το «κακό» στρες έτσι ώστε να «εκμεταλλευόμαστε» το πρώτο και να ελαχιστοποιούμε το δεύτερο.
Πιστεύω ότι μέσα από τη γνώση που διασαφηνίζει τις έννοιες μπορούμε με μεγαλύτερη ασφάλεια να αναγνωρίζουμε τι μας συμβαίνει κάθε φορά …..